donderdag, juli 23

EARLY RISER, WEG MET VAKANTIEVERSPILLING


Vakantie is heerlijk en ik kan ontzettend genieten van mijn vrije tijd, van uitslapen en luieren als ik thuis ben. Toch komt er altijd een moment dat ik denk: shit, drie uur alweer? Natuurlijk kan je dan nog best wat gaan doen, maar let's be real: dat doe je niet (ik niet in ieder geval ..) Deze vakantie wilde ik het na een weekje of twee thuis wegkwijnen achter mijn laptop toch anders aanpakken, vanochtend vroeg uit de veren en met een kopje thee erbij een stukje schrijven, lezen jullie mee?



Okee, even eerlijk, ik heb na Portugal nogal wat dagen geslapen tot éen en vervolgens he-le-maal niets uitgevoerd, hmm. Sinds vorige week ben ik toch overgegaan op een wat actievere vakantie modus. Aankomende zondag vertrek ik met vriendje lief voor twee weken naar Frankrijk en hoewel dat heerlijk is, gaf het idee van nog maar vier dagen vakantie over hebben daarna me echt de kriebels. Maaarrr, natuurlijk is er (na heel veel woelen in bed, zorgen maken en overthinking) altijd een oplossing. 


Een van de dingen die me echt rust kunnen geven is het maken van lijstjes, zoals jullie misschien al een hadden gelezen. Als je het gevoel hebt dat er nog van alles moet gebeuren, wat waarschijnlijk niet zo is, maak dan twee lijstjes. Een lijstje is voor wat je nog graag wilt doen (dat ene kastje ophangen, afspreken met die vriendin die je al zo lang niet hebt gezien of misschien wel eindelijk die leuke stad bezoeken) en een ander lijstje voor dingen die je moet doen (klusjes van je ouders of misschien helaas al iets voor school). Het geeft orde en je zult waarschijnlijk zien dat je eigenlijk helemaal niets hoeft, maar vooral wilt. Nu je alles op orde hebt is het een goed moment om daar eens tijd voor te maken. 


Tot twaalf uur (of half drie, it depends ..) in je bed liggen is natuurlijk super lekker en vergeet niet dat ook al wil je productief zijn in de vakantie het code woord nog steeds 'stressloos' is! Vanochtend werd ik om half acht wakker, zomaar uit het niets. Zachtjes ging ik naar beneden, wetend dat mijn favoriete ontbijtje daar al op me wachtte in de koelkast. Hoewel ik mijn drukke gezinnetje heel erg gezellig vind, is het heerlijk om een ontbijtje te maken met een muziekje op terwijl iedereen nog slaapt. Voor mij begint de dag goed met mijn favoriete havermout ontbijtje en een kop thee. Ik denk dat het super belangrijk is om je ontbijt of het eerste wat je doet op je dag iets fijns te maken, zo begin je je dag met een goed en verwend gevoel. Pannekoeken, een kop thee of een bad, leef je uit!


Met mijn ontbijtje, een kop thee en mijn laptop installeer ik me op de bank om eerst lekker lazy wat filmpjes te kijken en blogs te lezen, voordat ik zelf een stukje ga schrijven. Het lekkere aan vroeg opstaan (of wakker worden als je geluk hebt) is dat er heus wel tijd is voor een lazy momentje, het blijft natuurlijk wel vakantie, maar je ook genoeg tijd hebt voor andere dingen die je graag wilt doen.


Dus als je het gevoel krijgt dat je vakantie aan je voorbij vliegt zonder dat je er controle over hebt, kunnen lijstjes misschien van pas komen. Ben je nou niet zo'n organizer freak als ik? Spreek af met mensen, zo heb je een reden om wat vroeger op te staan en onder de douche te springen om je dag goed te benutten. Bedenk wat je nog wilt en besef dat je genoeg tijd hebt om het te doen of waar te maken! Zo ben ik al de hele vakantie druk aan het bakken en kokkerellen, iets waar ik nu eindelijk tijd voor heb. Over bakken, recepten, Frankrijk en meer valt er gauw meer te lezen .. Hope you enjoyed, maar vooral dat jullie er iets aan hebben :) 


Veel stressfree liefs, 

Chas

1 opmerking: