dinsdag, september 8

DUURZAMER WINKELEN


Laat ik eerlijk beginnen. Had ik nieuwe schoenen nodig? Nee. Ik had totaal geen nieuwe schoenen nodig. Toch liep ik afgelopen weekend de Urban Outfitters - daar ging het al mis- uit met een nieuw paar gympen. Ja ik ben een ontzettend shopper en ja dat loopt soms een beetje uit de hand. Daarom heb ik sinds kort een nieuw 'shopcriterum'. Natuurlijk snap ik dat dit gewoon een excuus lijkt om deze super leuke old school gympies - die al belachelijk lang op mijn wishlist stonden- te kopen, dus lees maar gauw verder voor meer ...



Ik ben echt gek op kleding en hoewel het echt heel slecht is heb ik een lange periode gehad met het motto: hoe meer hoe beter. Verantwoord en duurzaam? Nee niet echt. Na mijn dierproefvrije besluit voor cosmetica is het - overbodig - kopen van veel kleding natuurlijk een beetje gek en dus heb ik de afgelopen tijd geprobeerd verandering te brengen in mijn winkelpatroon. 
Afgelopen vrijdag zocht ik voor de derde keer mijn kast uit en verkocht ik toch nog alle dingen, die ik 'ooit' nog wel zou dragen aan iemand die het ook echt gaat doen. Het voelt al heel opgeruimd om je kast een keer heel kritisch te bekijken en op een punt te komen dat, dat ene bloesje dat je al anderhalf jaar niet hebt gedragen, ook echt wel naar iemand anders kan. Met mijn kast nu een stuk leger, is mijn ultieme streven een kast met minder kleding, maar die ik wel allemaal draag. In mijn kast kijken en denken: oh ik kan alles aan! Wie wilt dat nou niet? 



Nu vragen jullie je misschien af waarom er toch nieuwe schoenen in mijn artikeltje staan haha. Dit paar gympen stond echt al oneindig lang op mijn verlanglijstje. Maar op de een of andere manier zie ik ze telkens in de winkel en denk ik 'ooh die wil ik' en dan ga ik naar huis met iets anders hahaha - dat gaat mentaal een beetje verkeerd. Afgelopen vrijdag kocht ik dus bijna een broek, toen bijna een jurkje en daarna bijna een trui, maar uiteindelijk ging ik toch echt naar huis met de gympen die ik al zo lang wilde (en ik ben er echt ontzettend blij mee).

 Een kleine overwinning op mezelf, maar ik probeer steeds strenger te zijn als ik iets koop. Dit paar mocht ik toevoegen aan mijn collectie, omdat ik ze gewoon echt elke dag aan wil en al heel lang wilde. Voortaan is dit dus mijn nieuwe criterium: wil ik dit elke dag aan? of vind ik het 'oh wel leuk'. 

Ik hoop dat mijn kast over een paar maanden minder kleding bevat, minder miskopen en meer items die ik gewoon elke dag aan wil, zodat niets onnodig in mijn kast ligt. Natuurlijk kan ik nog veel meer doen om te zorgen dat mijn kast heel duurzaam en bewust is, maar je moet ergens beginnen en ik kan eerlijk naar mezelf kijken. Geloof me - voor iedereen die mijn shopprobleempje niet kent - ik ben goed op weg haha. Dus kijk jij 's ochtends ook wanhopig naar je kast, starend naar van alles, maar heb je niets leuks meer? Misschien voor een grote opruiming. Zijn jullie tevreden over jullie kast inhoud? 

Liefs, Chas

1 opmerking:

  1. Ze zijn erg mooi! Je kast opruimen en spullen weggeven of verkopen die je niet meer zo vaak draagt voelt altijd super goed! En ach, je mag jezelf toch ook wel eens verwennen :)

    BeantwoordenVerwijderen