woensdag, mei 11

OMGAAN MET EXAMENS EN STRESS


Na mijn dag te zijn begonnen met een oefenexamen Nederlands (wie wilt dat nou niet), neem ik toch even een momentje de tijd om gauw een blogpost in elkaar te flansen. As promised, probeer ik dat dus weer elke week te doen. De twee weken meivakantie zijn voorbij gevlogen en bestonden helaas niet alleen maar uit relaxen, maar vooral uit de welbekende examenstress. Zelf ben ik gelukkig al veel minder gestrest en dus hier een artikeltje met wat tips over voorbereiding en anti-stress tips (ook als je niet in je examenperiode zit) Lees je mee? ...


Eigenlijk was omgaan met stress nooit echt mijn beste kant, maar ik heb veel geleerd van mijn eigen paniekbuien en patronen van uitstelgedrag haha! De belangrijkste tip die ik vooraf dus ook even wil meegeven is: vind iets dat werkt voor jou. Jij weet het beste of je die overvolle planning echt gaat doen in een dag óf dat je toch liever wat minder doet in langere tijd bijvoorbeeld. Dit gezegd hebben dat nu naar super survival anti-stress tips van een stres kip.

1. Weet wat je moet doen
Of het nu gaat over het leren van vakken of over alledaagse dingen en andere activiteiten, een goed begin is om een overzicht te krijgen van wat je moet doen. Als je alleen maar in je hoofd hebt dat je veel dingen moet doen, of veel vakken moet leren maar niet weet hoe de stof is ingedeeld en wat je allemaal gaat behandelen kan dat zorgen voor chaos in je hoofd en bij mij betekent dat meestal dat ik niet echt weet waar ik beginnen moet. Tip! Maak bijvoorbeeld 's ochtends een lijstje met dingen die je moet doen en dingen die je nog wil doen.

2. Neem pauzes
Zeker als je stres voelt en bang bent dat je het allemaal niet af krijgt, kun je geneigd zijn aan éen stuk door te werken. Onthoud dat hoe langer je doorgaat, hoe minder je concentratie zal worden en dat al die uren blokken achter elkaar waarschijnlijk niet veel zullen opleveren. Neem korte pauzes om even wat te drinken, eten, naar buiten te gaan of iets anders ontspannends te doen. Plan ook een lange pauze, waarin je echt eventjes los komt uit je leerhouding en je hoofd even kan ontspannen om daarna weer goed door te kunnen.

3. Concentreren: maak het makkelijk voor jezelf
Sommigen van jullie zullen misschien een super concentratie hebben, maar dat geldt helaas niet voor ons allemaal haha. Iets wat voor mij heel erg helpt is een ruimte kiezen waar ik ga werken en het daar 'rustig' maken. Werk aan een opgeruimde tafel of bureau en leg alleen de spullen die je nodig hebt op tafel. Ook zet ik mijn telefoon het liefst op plane modus, om daar ook afleiding te voorkomen. Als je, je laptop niet nodig hebt, zet hem dan ergens anders zodat je niet in de verleiding komt om éventjes iets te checken (drie uur later ...) Tip: Pak ook voor het leren alvast wat eten en een snack, zodat naar de koelkast lopen - en uiteindelijk allemaal andere dingen doen - geen optie is. 


4. Beweeg
Wat voor mij heel erg helpt om me beter te concentreren is sporten! Mocht je geen tijd hebben om helemaal uitgebreid te gaan sporten en zit je niet op een sport, wandel dan wat langer met de hond of ga een half uurtje hardlopen. Beweging hoeft heus geen halve dag in de sportschool te zijn, maar een half uurtje ergens -vooral sochtends - inplannen geeft je meer energie, maar ook ontspanning en die kun je vaak wel gebruiken.

5. Ken je grenzen: rust
En dan als allerlaatst; als je een hele dag hebt geleerd en je voelt dat de laatste zinnen, die je leest, nergens meer terecht komen: rust uit! Zeker als je examens al begonnen zijn is slaap belangrijk. Natuurlijk kan het heel onrustig voelen als je vroeg in bed ligt en denkt: ik had nu nog een heel hoofdstuk ..    Maar besef dat je de volgende dag zo'n drie uur volle concentratie nodig hebt (soms wel zes) en je lichaam ook moet opladen. Leren is intensiever dan je denkt, dus probeer ook in te plannen wanneer je stopt en de dag even rustig voor jezelf afsluit. 


Ik hoop natuurlijk dat jullie hier iets aan hebben en zoals ik al zei: ik ben geen expert. Zoek iets dat werkt voor jou en probeer goed voor jezelf te zorgen. Zelf kun je ook het best inschatten of je genoeg slaapt, eet en pauzes houdt of misschien juist te veel. Als aller aller laatst: onthoud dat je niet élke dag een super productieve leerdag kunt hebben. Soms lukt het gewoon niet zo goed als verwacht. Laat je niet demotiveren en bekijk savonds waar je gemiste dingen zou kunnen inplannen. De volgende dag begin je gewoon weer opnieuw!  Ik wens iedereen heel veel geluk tijdens de examens: blijf positief, better days are coming!




2 opmerkingen:

  1. Fijne tips, stress kan echt mijn grootste vijand zijn soms. van stress komt dan paniek en daar komen weer tranen van en voor ik het weet heb ik 4 uur verspild met doemdenken en huilen.
    Ik ga zeker een paar van je tips proberen toe te passen ! en heel veel succes met je examens !
    xx Ish

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Chas! Leuk geschreven, zijn je examens goed gegaan? Ik vroeg me af waar je je uiterlijk vandaan hebt, zijn je ouders buitenlands? Misschien kan je daar nog iets over schrijven.

    Hopelijk post je snel meer!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen